Baner - Aktualizacja informacji w polisie komunikacyjnej – czy zmiana danych w polisie OC jest obowiązkowa? Baner - Aktualizacja informacji w polisie komunikacyjnej – czy zmiana danych w polisie OC jest obowiązkowa?

Aktualizacja informacji w polisie komunikacyjnej – czy zmiana danych w polisie OC jest obowiązkowa?

Nieprzewidziane sytuacje na drodze, takie jak kolizje czy wypadki, mogą spotkać każdego kierowcę. Dlatego tak ważne jest, aby posiadać aktualną i prawidłowo wypełnioną polisę komunikacyjną. Zgodność danych w polisie z aktualnym stanem faktycznym to podstawa skutecznej ochrony ubezpieczeniowej.

W niniejszym artykule znajdziesz odpowiedź na pytanie, czy aktualizacja informacji w polisie jest obowiązkiem oraz dlaczego ma tak duże znaczenie.

Zmiany w polisie komunikacyjnej – pamiętaj o aktualizacji!

  1. Zmiana właściciela pojazdu 

Sprzedaż pojazdu stanowi jedną z okoliczności wymagających zgłoszenia zmiany właściciela u swojego ubezpieczyciela.

  1. Nowy numer rejestracyjny 

W przypadku zgubienia lub kradzieży tablic rejestracyjnych pojazdu, należy nie tylko poinformować Wydział Komunikacji odpowiedni dla miejsca zamieszkania, ale również zaktualizować nowy numer tablic rejestracyjnych u swojego ubezpieczyciela.

  1. Nowy adres zamieszkania właściciela 

Przedmiotowa zmiana może wpłynąć na ostateczną wysokość składki. Otóż, przeprowadzka do większego miasta może ją zwiększyć, a na obszar o znacząco mniejszym natężeniu ruchu – zmniejszyć. 

  1. Nowe dane kontaktowe (numer telefonu, adres e-mail) 

Aktualizacja danych kontaktowych powinna być kluczowa z punktu widzenia ubezpieczającego, ponieważ coraz więcej firm ubezpieczeniowych komunikuje się ze swoimi klientami za pomocą telefonu lub wykorzystując pocztę elektroniczną (e-mail). Ubezpieczyciele korzystają z tej formy przekazu – informują między innymi o zbliżającym się terminie płatności za polisę.

  1. Zmiany techniczne w pojeździe 

Przykładem może być sytuacja, w której Twój pojazd w trakcie trwania polisy zmienia przeznaczenie i zaczyna być wykorzystywany do celów zarobkowych, np. jako taksówka. W takim przypadku należy niezwłocznie poinformować o tym fakcie ubezpieczyciela. Zgłoszenie takich zmian jest niezbędne, aby ochrona ubezpieczeniowa mogła zostać odpowiednio dostosowana do nowych okoliczności.

  1. Dane pojazdu 

Jeśli w trakcie trwania ochrony ubezpieczeniowej zauważysz drobne omyłki pisarskie, np. w numerze VIN, marce czy w modelu niezwłocznie poinformuj o tym ubezpieczyciela.

Co grozi za brak zgłoszenia zmiany danych w polisie OC?

Aktualizacja danych w polisie to nie tylko formalność – jest to istotny krok zarówno dla Ciebie, jak i dla Twojego ubezpieczyciela. Brak aktualizacji danych w polisie komunikacyjnej co do zasady skutkuje tym, że:

  • Zakład ubezpieczeń może potrzebować więcej czasu na rozpatrzenie zgłoszenia szkody, co może wydłużyć cały proces likwidacji i ewentualną wypłatę odszkodowania.

Przykład:

Pani Edyta sprzedała samochód, ale zapomniała zgłosić tę zmianę u swojego ubezpieczyciela. Po dwóch tygodniach nowy właściciel pojazdu był uczestnikiem kolizji drogowej i zgłosił szkodę z polisy OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Z powodu nieaktualnych danych nowego właściciela w systemie, proces likwidacji szkody znacznie się wydłużył, a wypłata odszkodowania została opóźniona w czasie.

  • Wzrasta ryzyko nieadekwatnego naliczenia składki przy automatycznej kontynuacji – z powodu niezaktualizowania informacji o zmianie adresu, składka będzie naliczona na podstawie poprzedniego adresu zamieszkania.
    Uwaga: W rezultacie wysokość składki nie będzie odpowiadać rzeczywistym warunkom ubezpieczenia.

Pamiętaj! Jeśli chcesz uniknąć którejkolwiek z powyższych sytuacji, pamiętaj o regularnym aktualizowaniu informacji w polisie ubezpieczeniowej.

Jak skutecznie zgłosić zmianę informacji w polisie komunikacyjnej?

Otóż, aktualizacja informacji nie jest skomplikowaną procedurą. Aby skutecznie zaktualizować dane znajdujące się w polisie komunikacyjnej, w pierwszej kolejności odwiedź stronę internetową swojego ubezpieczyciela. Z reguły znajdziemy tam szczegółowo opisane kroki związane z dokonaniem takiej zmiany. 

Jeśli z jakiegoś powodu nie masz możliwości skorzystania ze strony internetowej ubezpieczyciela, skontaktuj się z nim bezpośrednio.

Bądź świadomy, że każdą zmianę w polisie należy zgłosić jak najszybciej. Dzięki temu zapewnisz sobie odpowiednią ochronę ubezpieczeniową w razie nieprzewidzianych okoliczności.

Dominika Janoska

Asystent Brokera

POWRÓT