Baner - Ubezpieczenie lotnicze – zabezpieczenie ryzyka w lotnictwie Baner - Ubezpieczenie lotnicze – zabezpieczenie ryzyka w lotnictwie

Ubezpieczenie lotnicze – zabezpieczenie ryzyka w lotnictwie

Ubezpieczenie lotnicze to pojęcie szeroko związane z ochroną statku powietrznego wraz z załogą i pasażerami. Dotyczy ono najczęściej samolotów i helikopterów, ale może obowiązywać również w stosunku do innych obiektów takich jak:

  • szybowce i motoszybowce,
  • lotnie (w tym paralotnie, motolotnie, motoparalotnie),
  • balony, 
  • spadochrony,
  • drony.

Zakres ochrony powinien być szczegółowo dostosowany do rodzaju ubezpieczanej jednostki oraz sposobu jej wykorzystywania.

Co obejmuje ubezpieczenie lotnicze?

W zależności od rodzaju statku powietrznego oraz sposobu jego wykorzystania najczęściej zakres ubezpieczenia obejmuje:

  1. Aerocasco – dobrowolne ubezpieczenie statku powietrznego od uszkodzenia podczas lotu (włączając w to start, lądowanie i kołowanie), postoju, przeglądu;

  2. OC operatora/użytkownika statku powietrznego – ubezpieczenie obowiązkowe zabezpieczające operatora w sytuacji wyrządzenia szkody rzeczowej lub osobowej podczas używania statku powietrznego;

  3. OC wobec pasażerów statku powietrznego – ubezpieczenie obowiązkowe zabezpieczające operatora przed roszczeniami pasażerów, którzy ulegli wypadkowi podczas używania statku powietrznego;

  4. NNW członków załogi/pasażerów statku powietrznego – dobrowolne ubezpieczenie obejmujące utratę życia lub zdrowia członków załogi w wyniku nieszczęśliwego wypadku podczas używania statku powietrznego. W zależności od oferowanego wariantu może obejmować również sytuacje takie jak zawał serca, udar mózgu, zapadniecie na chorobę tropikalną.

  5. OC przewoźnika lotniczego – ubezpieczenie obowiązkowe zabezpieczające przewoźnika przed roszczeniami dotyczącymi:
  • pasażerów;
  • bagażu i przedmiotów osobistych;
  • przewożonego ładunku.

Regulacje prawne dotyczące ubezpieczenia lotniczego

Ubezpieczenie lotnicze regulowane jest przepisami prawa krajowego, Unii Europejskiej oraz międzynarodowego. Wynika z nich również obowiązek posiadania ubezpieczenia OC.

Do najważniejszych krajowych aktów prawnych zaliczyć możemy:

  • Ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo Lotnicze;
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2012 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźników lotniczych, przedsiębiorców wykonujących obsługę naziemną oraz instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej;
  • Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.

Z rozporządzeń europejskich najbardziej istotnym byłoby:

  • Rozporządzenie (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych.

Co to jest SDR w ubezpieczeniu lotniczym?

SDR (kod waluty XDR) czyli specjalne prawa ciągnienia (ang. special drawing rights), jest to, w pewnym sensie, jednostka walutowa zdefiniowana przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Ma ona charakter pieniądza bezgotówkowego (rozrachunkowego). Jej wartość opiera się na koszyku międzynarodowych walut, w którego skład wchodzą: 

  • dolar amerykański,
  • euro,
  • juan chiński,
  • jen japoński,
  • funt brytyjski – w ściśle określonych proporcjach.

Od rodzaju przewozu (pasażerski/towarowy) oraz od wielkości danego statku powietrznego (jego maksymalnej masy startowej MTOM) zależy minimalny poziom pokrycia czyli wartość sumy gwarancyjnej w ubezpieczeniu OC wyrażonej właśnie, w SDR. 

Jak ubezpieczyć mały samolot?

Ostatnimi czasy coraz większą popularnością cieszą się ubezpieczenia małych jednostek powietrznych (samolotów jednosilnikowych) wykorzystywanych przede wszystkim prywatnie do lotów turystyczno-rekreacyjnych, dyspozycyjnych na potrzeby użytkownika lub służących do nauki w aeroklubach i szkołach lotniczych.

W takich przypadkach zakres podstawowej ochrony ogranicza się głównie do ubezpieczenia:

  • Aerocasco,
  • OC użytkownika/operatora statku powietrznego wobec osób trzecich,
  • OC użytkownika/operatora statku powietrznego wobec pasażerów/osób nie będących członkami załogi,
  • OC użytkownika/operatora statku powietrznego wobec bagażu pasażerów.

Ile kosztuje ubezpieczenie lotnicze?

Składki oraz stawki za ubezpieczenia zależne są głównie od:

  • sumy gwarancyjnej w ubezpieczeniu OC,
  • wartości statku powietrznego, w ubezpieczeniu aerocasco.

Przykład:

Podstawowa polisa OC przy samolocie ultralekkim to koszt w granicach 2.500,00 zł rocznie. Stawka w ubezpieczeniu aerocasco powinna wahać się w przedziale 2-3% jego wartości, w PLN. Dodatkowo jednostka taka powinna przechodzić cykliczne przeglądy oraz być odpowiednio zabezpieczona i przechowywana (hangarowana).

Co grozi za brak obowiązkowego OC?

Należy pamiętać, że ubezpieczenie OC użytkownika/operatora/przewoźnika lotniczego jest obowiązkowe. Tak jak w przypadku braku ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu mechanicznego również jego brak skutkuje nałożeniem kar finansowych. Wynikają one z zapisów ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo Lotnicze.

Dodatkowo statek powietrzny, który nie posiada aktualnego obowiązkowego ubezpieczenia OC może zostać uziemiony w kraju, na terytorium którego wylądował.

Łukasz Muchowicz

Broker Ubezpieczeniowy

POWRÓT